Vart plocka de de siffrorna från?

Den här borgliga regeringen tycks gilla att slänga sig med siffror. Gärna så gör man säkra prognoser om framtiden oftast baserad på någon sorts nationalekonomisk hypotes.


Nu senast är det ett säkert profeterande om att: "Effekten av de få besked socialdemokraterna gett innebär enligt beräkningar kanske så många som 60 000 färre sysselsatta/.../"


Säkerligen är det någon som faktiskt beräknat att socialdemokraternas politik faktiskt kan leda till 60 000 färre jobb. Men med tanke på att ekonomi i bästa fall är en vetenskap som klara av att förutsäga vad som hände igår, så känns det inte som något riktigt säkert påstående.


Jag har själv försökt få reda på lite hur moderaterna (för jag gissar att det är dem som kokar ihop dessa siffror) gör för att få fram sina spådomar. Bland annat frågade jag Anders Borg under när han va med på något jippo på Donnersplatts i Visby under Almedalsveckan 2006 hur kan kommit fram till att alliansens politik skulle leda till si och så många hundra tusen fler jobb en socialdemokraternas politik. Det svar jag fick var att det byggde på vetenskap och ekonomiska teorier. När jag frågade vilka teorier fick jag reda på att de var vetenskapliga teorier till skillnad från socialdemokraternas AMS flum. Ett föga behjälpligt svar med andra ord.


Nåja nu är jag trött, och det är dags att sova. Kanske kan jag få samma profetiska visioner som vår borgliga regering har, om jag nu söker mig till sängs. Vem vet det kanske är drömtydning allt bygger på.


Kommentarer
Postat av: Johan Lundberg

Det är väl rätt härligt att ha en regering som stödjer sin politik på vetenskap? Ovant - men skönt!

Arbetslösheten sjunker snabbare i Sverige än i hela övriga Europa. Det är sjukt bra!

Postat av: Strutsman

De hade ju i alla fall rätt när de lovade mer än 100.000 fler jobb med en borgerlig regering, och borgerliga politiker har som regel högre utbildning än vänstern. Så jag väljer att fortsätta att tro på alliansen tills jag får anledning att tvivla! Men inte ens då kommer jag att går över till the Dark (s)ide...

2008-04-10 @ 08:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback